Kan je een soa via een tongzoen krijgen?

Ik heb deze zomervakantie met wat jongens gezoend, en een daarvan die had het erover dat hij vaak last had van blaasjes en zweertjes rond en in zijn mond. Iemand grapte (?) dat hij herpes of een of ander soa/ziekte had. Ik had er nog nooit last van gehad, maar voel nu ook een blaasje op mijn tong. Ik weet zeker dat het niet verbrand van eten is. Kan het zijn dat ik nu iets van een soa heb?

Zoja, dan wil ik me laten testen natuurlijk. Ik zoek het alleen niet dat mijn ouders hier achter komen ("meid, wat ben je onverantwoordelijk blablabla", dat weet ik dan zelf ook wel...). De dokter heeft zwijgplicht, maar wat als er een brief van de verzekering ofzo op de mat valt?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ohja, hij heeft nog met zijn vingers aan/in mijn mond gezeten, terwijl hij net daarvoor had staan plassen. (Zonder handen te wassen. Ja best ranzig zo achteraf)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Gadver.. Plasvingers in je mond.
En ja, je kunt herpes op je lip hebben, hier kom je nooit meer vanaf, zijn alleen van die zalfjes voor.

Antwoorden (3)

Een herpes infectie kan overgedragen worden door tongzoenen, dit gebeurd door de slijmvliezen in de mond. In dit geval zou ik zeker contact opnemen met je huisarts, die heeft zwijgplicht en mag niet aan jouw ouders vertellen waarom jij daar was, dit komt ook niet op de rekening van de zorgverzekering te staan. De huisarts valt onder de basisverzekering en wordt volledig gedekt. Ook kun je terecht in de zgn soapolie in de grotere ziekenhuizen, hier behandelen en onderzoeken ze je anoniem, dan weet je zeker dat je ouders hier niet achter komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
komen mijn klachten ook overeen met de symptomen van herpes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, zeker blaasjes is een bekend verschijnsel bij het herpesvirus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grote kans dat je het herpes simplexvirus hebt en hier kom je nooit meer vanaf.
Er zijn heel veel mensen die dit hebben en mochten de blaasjes op je mond komen dan kun je bij de drogist of apotheker een tubetje koortslipcrème kopen.
Het is mogelijk dat je bent geïnfecteerd met een SOA. SOA’s worden overgedragen door geslachtsgemeenschap. Daarnaast ook door seksuele contacten via de mond, anale contacten en contacten met lichaamsvloeistoffen zoals sperma, speeksel, bloed en vaginale afscheiding.

Je kunt je gratis en anoniem laten testen op een SOA bij de GGD. De kosten van een SOA-test bij jouw huisarts of elders, worden door jouw zorgverzekering betaald. De test is dan niet anoniem.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook de website van de Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezonde-seksualiteit/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-een-soa-test-laten-doen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bepaalde soa zoals herpes, hepatitis B en syfilis (als je een zweer aan de mond hebt) zijn zo besmettelijk dat zelfs tongzoenen gevaar oplevert.

Als één van de partners herpeswondjes aan zijn/haar mond heeft kan herpes overgedragen worden. Chlamydia kan je niet doorgeven of krijgen via tongzoenen.

Tongzoenen is veilig voor hiv. In zuiver speeksel is de hoeveelheid HIV-virus te klein om een besmetting te veroorzaken; bovendien is het virus er aanwezig in een ‘niet-besmetteljke’ vorm. De binnenkant van de mond is bekleed met een dik slijmvlies dat ondoorlaatbaar is voor het HIV-virus. Bovendien heeft speeksel anti-viruseigenschappen die ook het aids-virus kunnen verlammen, maar niet doden.

Vaak stellen mensen zich de vraag: en wat als mijn partner bloedend tandvlees heeft? Of als hij een ontsteking in de mond heeft? Als dat echt ernstig is, zal er iinderdaad meer virus in het speeksel terechtkomen. Maar ook dan blijft gezond mondslijmvlies voldoende stevig om die extra hoeveelheid virus toch geen kans te geven. Enkel en alleen wanneer jouw mondslijmvlies beschadigd is door aftjes, koortsblaasjes, ontstoken wondjes enz. èn je partner heeft bloed of etter in zijn speeksel, bestaat er in theorie een kans dat virus in jouw bloedbaan terechtkomt. In de praktijk komt dit risico zelden voor omdat tongzoenen met pijnlijke wonden (bijv. herpesblaasjes) in of rond de mond helemaal niet leuk is.